България отваря небето към Черна гора – директен полет или политическо шоу?
България отваря небето към Черна гора – директен полет или политическо шоу?
На 8 септември 2025 г. в Подгорица, по време на официалното посещение на българския премиер Росен Желязков, министърът на транспорта Гроздан Караджов и черногорската му колежка Мая Вукичевич подписаха споразумение за сътрудничество в авиацията. Целта е откриването на директна въздушна линия между България и Черна гора. Вицепремиерът Караджов подчерта, че България ще подпомага всяка авиокомпания, която желае да лети по тази линия [БТА, 8 септември 2025].
Летището в София е на 35-годишна концесия подписана на 22 юли 2020 г. с „СОФ Кънект“ (Процедура № 111-2/05.07.2018). Концесията влезе в сила на 19 април 2021 г. Министерство на транспорта и съобщенията. В този контекст инициативата изглежда по-скоро имиджова стъпка – България демонстрира пред ЕС и НАТО, че е активен регионален фактор, свързващ Балканите, отколкото начин да генерира финансови приходи.
Така новата линия се превръща в символично действие, което съчетава политика, имидж и потенциален бизнес интерес. За обикновения гражданин реалният въпрос остава: ще улесни ли това пътуването и туризма, или е предимно „политическо шоу“ на Балканите?
Много директни авиолинии между балканските столици са откривани по политически или имиджови причини, но често приключват след 1–2 години заради слаб пътнически интерес – както показва случаят с Tayaran Jet, която прекрати дейността си поради финансови проблеми, или с Bulgaria Air, която редовно променя маршрутната си мрежа – откривайки нови линии, но също и закривайки други, когато липсва достатъчно пазарен интерес.
Това подчертава необходимостта от стабилен пазар и туристически интерес за успешното функциониране на нови авиолинии.
Коментари